Alla inlägg den 31 januari 2013

Av Wictoria - 31 januari 2013 10:36

Jag har ju totalt glömt att presentera "mina" hästar.. Ups.. Så jag tänkte att det kan passa ganska bra nu med en liten presentation =) Min egen har jag ju inte glömt men känns dumt att jag har glömt huvudpersonerna i bloggen :( Nåja sånt händer :P

 

 

"Maya"


 

 

"Maya" heter i sitt fulla namn Mayanero och är ett varmblods sto född 1997-04-26 u. Emma Marib e. Gift box (US). Hon har som ung gått på travet med stora lovord och förhoppningar om en mycket god karriär, tyvärr satte sjukdom stopp för henne så hennes karriär blev inte långvarig. Hon har efter det gått som avels sto och har fått 3 fina avkommor varav den senaste finns kvar på samma gård. Jag har inte sett maya "in action" men jag har fått testa på från hennes rygg vilken kraft hon har i benen och jag förstår verkligen att hon hade kunnat få en lysande travkarriär om hon hade fått vara frisk! Fast jag är lite glad att den inte blev långvarig för då hade jag aldrig fått träffa henne.. ;)

Maya har en så mysig personliget, ganska så blyg, har ett hjärta av guld, försiktig men med en så stor nyfikenhet så hon knappt vet själv vad hon ska ta sig till i vissa lägen =) I hanteringen är hon gudasnäll, vem som hellst kan pyssla med henne utan en enda protest! Ridningen är dock lite mer komplicerad.. Där är hon stark, envis men ändå tillmötes gående och försöker göra det man ber henne om. Vi har kommit långt från första gångerna jag red henne, då var det bara att hoppas på att hon skulle stanna när vi travade, jag har aldrig haft sådan träningsvärk i axlar, armar, armbågar(!) eller händer efter ridning eller träning som när jag började rida henne. Jag har heller aldrig varit så rädd, arg, besviken, glad, överlycklig eller beskymmrad. Men nu går det mycket bättre =) Vi har börjat hitta ett bra tempo i traven och hon stannar mer eller mindre direkt när jag tar i tyglarna, eller så var det innan vintern iaf. Maya är den häst jag ser mig ha i resten av mitt liv. =) 

 

"Disa"

 

 

 

"Disa" heter i sitt fulla namn Casa Paradiso och är född 2007-06-14 u. Mayanero e. Jobie Tempest (US). Hon är påbörjad inkörning men inte slutförd då något inträffade och hon inte kunde spännas för sulkyn. Så hon är aldrig startad på travet. Hon blev påbörjad inridning men även där hände något och inridaren skadade sig så då fick hon gå i hagen fram till jag kom till stallet. Till en början var jag inte involverad i henne men när jag lärde känna Malin så sa vi att vi skulle ge henne ett försök! Vad vi har fått kämpa med henne sedan den dagen!! Hon har alltid varit ganska lätt att få in från hagen men det är ungefär där som den lätta biten har slutat.. Hon har varit jätte trevlig i hanteringen så som borstning och pyssel men att lyfta hovarna var omöjligt för 1 år sen.. En fick lyfta hovarna och en fick trycka henne i sidan för att hon inte skulle sparka oss sönder och samman :( Efter mycket, mycket svordommar och massor av träning så lyfter hon nu varje hov självmant =) och hon är guda snäll i stallet =)

Hennes personlighet är väldigt nyfiken, kelsjuk, lättlärd (!!) men oj så envis.! Vi har försökt träna henne så gott vi kan men det har varit en enorm uppförsbacke hela tiden och nu misstänker vi något kroppsligt fel på henne så träningen avvaktar vi med fram tills vi vet vad som är fel. Jag funderar ofta på vad det kan vara och blir ledsen när jag tänker på det. Hon är ju en såå underbart fin liten häst!! I somras så var vägen enbart ljus men när vi ökade upp träningen så blev det inget bra :( 

 

Såhär fin var hon i somras:

 


När denna video är inspelad så har vi ridit henne ett par gånger i veckan i kanske 3-4 månader.. Det är Malin som rider och jag som filmar. Detta är första gången som vi använder bommar i trav med henne och ni ser ju själva hur duktig hon är =) Jag hoppas vi kan komma tillbaka till denna punkt någon gång i framtiden men innan dess så blir det mycket pyssel och en del undersökningar. 

 

Detta är alltså "mina" två hästar. Det är dem jag tillsammans med Malin arbetar med. Malin har ju sitt eget lilla fina Welsh sto också =) Detta är hennes blogg:  http://domunderbara2.bloggplatsen.se/presentation/

Tycker ni ska kika in på den =)

 

Snart ska jag åka till stallet och titta till hästarna i det här ruggiga vädret ;) Regn i 2 dagar så knappt ingen snö kvar men den kommer säkert åter en gång till ;)

 

Tack och på återseende! =)


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej!

Detta är då min blogg om mig och min träning med mitt fd travar sto på 15 år. Jag själv är 21 och bor i Linköping med min sambo.

I denna blogg kommer det vara lite blandat material så som träningen med Maya, mina egna tankar och ide'er angående

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards