Direktlänk till inlägg 19 april 2013

Då ska vi se =)

Av Wictoria - 19 april 2013 21:20

Om jag kan få till ett bra inlägg denna gången o kanske få fortsätta med detta =)


Förra helgen har jag skrivit om redan vilket är tur annars hade det blivit väldigt mycket att komma ihåg!


Måndag


Var jag inte i stallet. Min syster bjöd ut mig på en försenad födelsedags träff bara hon o jag =) Vi gick på stan, åt mat på Ming Palace och sedan kollade bio. "Mama" FY vilken ruggig film! Jag sov inte många timmar den natten för den var så jävla otäck!! Bra men attans vad läskig.. Så ni som älskar skräck.. Kolla "Mama" på bio!!!!!! ;)

 

 

Tisdag


Idag så betalade jag av hoppsadel så nu är den min =D  Känns bra att ha en hopp o en dressyr sadel =) Känns lite sådär att hoppa i en dressyr speciellt med den kraft Maya hoppar med!!


Sadeln  =)


 

 

Idag så gjorde jag mig redo för att rida lite =) Form träning i skritt o tänkte försöka mig på en galopp. Skritten gick super! Hon var så fin o följsam så det var bara underbart! Traven däremot satte stopp för mina galopp planer :/ Så fort hon fick länga steget drog hon! Full fart inget annat.. Så för bådas vår säkerhet gick jag tillbaka till formen i skritt och det var precis som att byta häst!! Hon gick tillbaka till att bli lugnt, mjuk o harmonisk så där bestämde jag mig faktiskt för att sluta innan jag förstörde allt arbete jag gjort! Hmm mer träning åt det hållet kanske? Form sedan trav (försöka ha den lugn ändå) för att bryta av och jobba henne i form igen.. Skulle vara bra med lite feedback av er som läser!? Låter det som en bra ide att börja med? 

Nåja jag var nöjd över henne när jag slutade och hon fick lite extra omvårdnad i stallet =) Mys tjejen <3


Onsdag


Löshoppning! Pga denna jäkla vind så orkade jag inte ta ett ridpass där hon komcentrerar sig mer på vinden och att knarrar i planket än mig för då vet jag med mig att INGET går bra :/ Så lite löshoppning fick det bli =) Hon tyckte faktiskt det var kul =) Och hon lyssnade kanon på mig! Kunde låta longerspöt ligga på marken o bara använda min röst =) Duktig tjej e hon =)


VARNAR FÖR HÖGT LJUD PÅ FILMERNA PGA VINDEN!!!


Uppvärming! =)


 


Ett skutt på runt 90-100 cm =) Hade ingen bra markering ..


 


Är så stolt men nu har det varit ganska mycket sådant så det får vänta ett tag. Vill inte slita ut henne :( Mer fokusering på att bygga upp muskler på finingen ska det bli =)


Efter hoppningen så gick jag en runda med henne så hon fick en chans att varva ner. Elin var i stallet så jag provade att gå förbi lill killens hage med Maya. Hehe jisses! Maya blev kär o lill killen blev riktigt till sig. Speciellt när jag gick förbi andra gången.. Kick start på brunsten check!! När Elin o jag sedan skulle försöka ta in honom fanns det bara en sak i både hans o Mayas hjärna.. jo ni fattar vad jag menar hoppas jag ;) Det slutade med att vi satte en extra tråd in till honom om det skulle bli för svårt att motstå. Elin hade redan tidigare börjat så jag bara anslöt o hjälpte till =)


Ja ni ser ju själva ;) Love is in the air =)

 


Efter några försök och jag inte lyckades få fatt i honom gick Elin in o det gick bättre! =) Så vi tog in honom i stallet men det jag inte tänkte på var att jag nyss haft Maya där! Dumt val så vi tog ner honom till paddocken ist där jag fick prova att hantera honom lite =) Gick runt i små cirklar och försökte få honom att följa mig, stanna o backa. Det gick faktiskt bra men det är en ganska låång bit kvar. Man måste ju börja någon stans =) Det slutade så bra iaf att han tom sänkte huvudet lite efter de få minutrar vi var där nere. Känns bra inför framtiden. Ska bli kul att få vara en del av honom o hans utveckling =) Tackar Elin för chansen! =)


 

Torsdag


Fick bli en vilo dag. Det blåste något enormt och så hade jag tidspress så det fick bli vila! =) Tror hon tyckte det var skönt efter gårdagens hoppning ;)

 

 

Fredag


Är lätt att skriva om =(

Först så kom jag till stallet med ett jätte bra upplägg! Jag skulle mocka och fixa mat till Maya medans Malin borstade av Konvalj, sedan skulle jag hjälpa till när hon hoppar och efter det skulle jag själv rida o sist släppa in hästarna =) Trodde jag i alla fall! Malin hade andra tankar för hon hade redan mockat o fixat maten till alla tre hästarna =) Så det var bara för mig att invänta henne med Konvalj =) Så det gjorde jag. Malin och konvalj skulle idag hoppa med tänk "stanna och inte rusa". Det gick KANON!! Trav och galopp med cavaletti samt ett litet hinder och stopp. De var jätte duktiga! Konvalj hajjade direkt och det gick super hela passet =) Bortsett från att mina avstånd på cavalettin aldrig riktigt stämde.. Fattar inte varför.. men men =) Duktiga var de! =)


När det kom till Maya så hade jag lite samma tänk.. Jobb med formen, trav med bommar kanske cavaletti och sist ett litet försök till galopp. MEN ICKE! Jag börjar göra henne i ordning i stallet och Malin hjälper mig med fin putsen =) Hon påpekar ett ställa på höger fram som jag missat. Jag svarar att det inte gick bort med borsten jag hade utan jag skulle ta det med piggborsten strax. Jag tar fram den och ska titta om det går bort.. Maya regerar väldigt strakt när jag ska ta bort en klump med jord genom att lyfta bort hoven. Jag blev genast orolig för i normala fall står hon helt still när jag håller på med hennes hovar. Jag försöker undersöka det mer men hela tiden lyfter hon undan hoven. =( Det är då jag fattar att det inte är jord utan torkat blod =( Hämtar vatten o en svamp för att hitta problemet. Efter en liten stund kommer ett sår stort som en enkrona fram strax över kotleden =( Inte undra på att hon ömmade vid beröring :'( Blev genast orolig och kände o klämde o visst så var hon varm och svullen =( Bad Malin kolla om hon haltade när jag sprang lite med henne men som tur är så var hennes steg rent! Nu bara hoppas jag att det kan lägga sig snart så jag kan fortsätta träna! Det har ju känts så bra de senaste veckorna!! Varför ska det alltid komma mer problem =( Tycker det är vår tur att lyckas! Älskade lilla Maya <3 Det blir nog bra någon gång!


 


Imorgon är det jag som tar ut hästarna =) Så det händer nog inte så mkt speciellt inte nu när Maya har såret o de :/ Vill inte utmana ödet speciellt inte när hon var svullen!! Hoppas det lagt sig imorgon annars får jag hitta på något!


Hoppas detta har varit god läsning! =)


Tack och på återseende! =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wictoria - 25 februari 2019 20:41

Våran resa är slut.. Mayas och min. Vi har tagit våra sista andetag ihop. Jag kunde inte göra mer och det sliter mig isär fullständigt. Min älskad, finaste Mayanero. Jag saknar dig!!    27 september 2018 var dagen du drog ditt sista andetag. Mitt b...

Av Wictoria - 17 april 2018 08:16

Hej på er! Då är jag här igen.. ? Mycket som hänt sen sist såklart.. Senaste inlägget va en uppdatering om vad som hänt men denna gång tänker jag faktiskt inte försöka göra det för jag kommer inte ihåg allt.. Mitt liv de senaste åren har varit minst...

Av Wictoria - 26 november 2017 21:43

Men det är väldigt spontant och det var ju väldigt länge sen jag var här inne.. Var tom osäker på om bloggen fanns kvar..  Så.. Vad har hänt sen sist? Ojoj.. Hur ska jag komma ihåg allt..     Vi var på fölbedömning med Maya och Maytrix. Det g...

Av Wictoria - 27 maj 2016 23:48

Har tagit sin början <3 Den lille vildingen e född! Äntligen =D Väntan blev lång... Hela 350 dagar låg den lille i magen å gottade sig <3 Vissa vet redan och dessa vet även att detta inlägg är ett par dagar sent men det är troligen inte alla so...

Av Wictoria - 20 april 2016 00:56

Ja idag (eller nu när jag skriver detta så är det ju igår) så var jag hästvakt till Disa och Konvalj åt Malin då hon var i Göteborg med sin klass. Det blev som vanligt inte som jag tänkte mig men dagen blev väldigt skön ändå! Jag skulle fixa lite hem...

Presentation


Hej!

Detta är då min blogg om mig och min träning med mitt fd travar sto på 15 år. Jag själv är 21 och bor i Linköping med min sambo.

I denna blogg kommer det vara lite blandat material så som träningen med Maya, mina egna tankar och ide'er angående

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards