Direktlänk till inlägg 8 juli 2013

Yeii inlägg för en heeel vecka =)

Av Wictoria - 8 juli 2013 17:51

Så nu får ni läsa, läsa och läsa =) Jag hoppas det har varit värt all väntan..! =)

 

Måndag

Ja idag så följde min syster med till stallet vilket inte händer speciellt ofta ;) Hon var med för att prova sin nya systemkamera och samtidigt så fick jag en möjlighet att få fina bilder på mig och Maya =) Dagens äventyr blev hoppning =) Och det gick såå bra =) Maya var jätte duktig men tyckte det var lite förkul vid ett tillfälle så hon struntade i hindret och sprang runt i paddocken i 3-4 varv innan jag till slut fick henne att sakta av... Så att så kul kan det vara att få springa =) Hon hade säkert lite för mycket energi efter att ha stått sen i fredags, alltså hela 3 dagar vila.. Inte bra, inte bra ;) Maya skötte sig iaf bra med tanke på detta och vi fick till några fina språng över hindret =) Duktig Maya =)

 

Bilderna har min lilla syster tagit =)

 

Lite uppvärming behövs även om det var sjukt varmt!! =)

 

 

Fina tjejen =)

 


Sen så skulle vi hoppa lite med ;) Och nu har jag bevis på att hon kan LYFTA på fötterna :P Haha söt är hon o tar i som bara den när hon hoppar av ;)

 

Ett bättre hopp =)

 

Favorit bilden i bunten =) Är så stolt att hon gör det så bra! =) Det måste vara bland de första gångerna hon hoppar i sitt liv vilket gör det extra roligt för mig =)

 

Det börjar ta sig även här =D Fin tjej <3

 

 

Efter denna spänning och några bra hopp så fick det vara nog för dagen =) Det var ju såå varmt med att det inte gick att rida mer. Stackars Maya var precis våt av svett :( Tur vi har spolspilta så hon fick svalka av sig lite =)

 

Är mycket nöjd med dagen! Det går sakta men säkert frammåt =)

 

Tisdag

Idag hade jag min goda vän Anna med mig till stallet =) Hon ville hantera Maya och det var helt okey =) Det blev först longering och sedan lite tömkörning då Maya går bättre när man har stödet från den yttre tömmen. Hon gick helt okey hela passet och det var roligt att se henne arbeta utan att jag hanterar henne. Man lär sig mycket då ;) Anna och jag hade en skön dag i stallet =) Det sista vi gjorde var att låta Maya skritta en bit på grusvägen så hon fick sträcka ut sig lite =) Det var lite roligt, eller snarare jätte roligt att se för Anna och jag hade hela tiden diskussion om hur känslig Maya är när det gäller tömkörning och att gå rakt fram var inte så enkelt som det såg ut ;) Anna körde en bit och skulle få ut henne på gruset igen då Maya gått ut på gräsmattan på gårdsägarens tomt (där bör hoon inte gå ;) ) men det gick inte så bra ;) Anna tog enligt Maya hela tiden liiite för mycket i tömmarna så stackars Maya gick slalom i en 5-6 steg innan jag börjar skratta och kollar bak (jag gick framme vid Maya som lite stöd) mot Anna som också börjar skratta. Jag frågar vad hon gör och vi båda viker oss dubbelt av skratt ;) Maya vänder sig om och tittar mot oss och lägger upp en ENORM suck och skakar lite på sig vilket gör att vi bara skrattar ännu mer! Det såg precis ut som att hon ville säga "Ge er nu och styr mig rätt". Sååå roligt och hon var så söt Maya =) Jag fick ta över och köra henne fram och tillbaka på vägen =) Mys =)

 

Onsdag

Ja onsdag.. det är nu det börjar blir svårt att minnas vad jag gjort.. Men jag vet nog allt ;) Idag så hade jag en annan kompis med mig som ville testa sitt nya objektiv så idag blev det dressyr men Maya =) det gick jätte bra! Hon visade verkligen upp sig från sin bästa sida idag =) Gick jätte fint i skritten, lugnt o sansat och arbetade mycket bra med ryggen. Verkligen kände hur hon arbetade ordentligt =) Traven gick kanon bra med! Hon var såå duktig och hittade ett riktigt fint steg ett par långsidor emellanåt =) Riktigt fin form som jag längtar efter att få lite stadigare ;) Jag gjorde ett försök till galopp men det var inte rätt dag för det utan hon bara rusade så jag struntade i det och avslutade när det gick som bäst i traven istället =)Tyvärr så har jag inte fått några bilder än men jag hoppas få dem i veckan av honom =) Han berättade att det var ganska många bilder som han blev riktigt nöjd med! Ska bli intressant att se dem sen =) Ska lägga upp några så ni med får se sen ;)

 

Torsdag

Idag blev det arbete med bommar =) Först så hjälpte jag Malin med Konvalj och det gick jätte bra! Men när jag själv skulle göra övningen så gick det inte lika bra ;)

Tanken var denna;

   

Men vi komknappt över bommarna på rakt spår så det får bli mer träning innan den sitter som den ska ;) Men jag rekommenderar den till er som har ett bra tempo på er trav med era hästar =) Maya gick dock fintstundtals =)

 

Som här tex =)

     

Hon kan bara man ger henne lite tid att förstå =) För ibland är det ju roligare att bara springa ;) Nåja vi jobbade på och i slutet var jag nöjd över henne =) Bommar och övningar kan vi ta en annan dag ;)

 

Fredag

Idag så blev det en jätte härlig ute ritt med Malin =) Jag jobbade natten mellan torsdag och fredag så det blev en tidig ritt =) Tror vi var klara i stallet redan vid 12-13 men det gjorde inget då det var så varmt ;) Hästarna skötte sig super! Maya var kanon ute och lyssnade bra =) Vi fick tom stå och vänta på 3 lastbilar vid stora vägen och de gjorde inget nämnvärt.. Maya blev lite rädd och ryckte till men det var inte mer än så =) Konvalj brydde sig inte ett dugg ;) Duktiga var de! Det blev mycket trav och för Malin blev det galopp =) Vid ett tillfälle så släppte vi dem regält och det tyckte de va skönt! Maya bara älskade det men hade gärna sprungit lite fortare ändå men med Konvalj så får man tänka sig lite för så hon inte får panik o sticker utom kontroll för Malin. Men de skötte sig iaf underbart bra hela tiden =) Vi var ute 1 timme o 10 min ungefär =) En skön start på helgen! =)

 

Såhär söt var Maya när vi hämtade hästarna =) Min lilla fluga/bonde till häst ;) Älskade hjärtat kände inte att den satt där utan det märkte hon när jag drog ut den, det kittlade ju ;) Fina tjejen du är en sån glädjespridare! <3

 

Underbara ridvägar har vi runt stallet! =) Fina galopp/trav sträckor på någon kilometer =) Älska livet med häst! =)

 

Taggad polle vill springa nu matte!!!!! ;) Här drog vi iväg i full fart o det är ju så härligt =)

 


Som sagt en underbar ridtur men mycket härligt sällskap =) Tack Malin =)

 

Lördag & Söndag

Så fick Maya välförtjänt vila =) Men det blev lite mys o gos i stallet o de tyckte hon om eftersom det var så otroligt varmt ute! Hon ville knappt gå ut när jag var klar ;)

 

Full koll har hon!

 

Lycka när det ligger ett nät med hö i stallgången ;) Denna var anledningen till att hon inte ville gå ut ;)

 

Såhär ser även såret ut nu från olyckan med helikoptern.. Det läker fint! Vilket är skönt! =)

 

Älskade Mayanero <3 Lite gräs och mys utanför hagen hann vi med innan jag var tvungen att åka hem.

 

Måndag

Idag så var det en riktigt varierande dag i stallet =) Var där redan kl 09:00 för att få vara med en tjej i stallet och se/hjälpa till när hon skulle provköra sin nya rockard *stavning* på ponnyn =) Det var kul att se och jag fick även prova att köra lilla killen vilket var kul men det märktes dock att jag aldrig kört häst tidigare. Tur killen va så snäll =)

Sen så var det min o Mayas tur =) Jag passade på att be om hjälp med lite hoppning =) Maya skötte sig super! Stressad som vanligt i början och när det skulle börja travas så stängde hon av och ville bara springa.. Men efter lite om och men så lyckades vi få koll på det och vi kunde börja hoppa lite =) Maya är som jag nämt tidigare inte hoppad tidigare så jag är ju i full gång att hoppa in henne så det är bara 1 hinder på banan och det står på en långsida. Efter några mindre lyckade försök så fick jag mer kontroll över henne och fick ner tempot så pass att vi faktiskt kunde hoppa det lilla krysset på kanske 35cm utan att ha fart till för en 3 meters oxer!! Då var hon super duktig! Det sista vi gjorde var att hoppa hindret 3 gånger efter varandra utan att stanna eller ta ett extra varv för att få ner farten. Stolt är jag och det kan jag lova!! =D Det är bara roligare och roligare att hoppa henne nu när jag börjar få lite mer kontroll och hon känner sig lite säkrare =) Nu ska jag inte sitta här och påstå att vi inte har mycket att göra kvar för det har vi!!! Det är låångt kvar innan det är bra men det vi klarar av just nu är på gång att bli bra =) Nästa pass hoppning blir på torsdag kväll hoppas jag! =) Vi ska köra lite hårdträning med Maya nu för eventuellt så kommer jag anmäla oss till en pay&jump i ett närliggande stall i slutet av månaden. Men det är inte alls bestämt än! Det är bara en fundering än så länge så jag har inte ens anmält oss än. Så preliminärt är det..! =)

 

Imorgon så ska jag rida lektion men Maya vilket ska bli spännande! Senast jag red för denna tjejen var i höstas och jag har kommit en liten bit längre med Maya nu än närhon såg oss senast. Jag hoppas bara hon ser det ;) Mer om det kommer imorgon =) Nu ska jag äta och sen sova så jag orkar med morgondagen ;)

 

Hoppas jag bidgraig till god läsning nu och att min blogg torka har raderats ut =) Nu ska de bli ordning igen =)

 

Tack och på återseende! =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wictoria - 25 februari 2019 20:41

Våran resa är slut.. Mayas och min. Vi har tagit våra sista andetag ihop. Jag kunde inte göra mer och det sliter mig isär fullständigt. Min älskad, finaste Mayanero. Jag saknar dig!!    27 september 2018 var dagen du drog ditt sista andetag. Mitt b...

Av Wictoria - 17 april 2018 08:16

Hej på er! Då är jag här igen.. ? Mycket som hänt sen sist såklart.. Senaste inlägget va en uppdatering om vad som hänt men denna gång tänker jag faktiskt inte försöka göra det för jag kommer inte ihåg allt.. Mitt liv de senaste åren har varit minst...

Av Wictoria - 26 november 2017 21:43

Men det är väldigt spontant och det var ju väldigt länge sen jag var här inne.. Var tom osäker på om bloggen fanns kvar..  Så.. Vad har hänt sen sist? Ojoj.. Hur ska jag komma ihåg allt..     Vi var på fölbedömning med Maya och Maytrix. Det g...

Av Wictoria - 27 maj 2016 23:48

Har tagit sin början <3 Den lille vildingen e född! Äntligen =D Väntan blev lång... Hela 350 dagar låg den lille i magen å gottade sig <3 Vissa vet redan och dessa vet även att detta inlägg är ett par dagar sent men det är troligen inte alla so...

Av Wictoria - 20 april 2016 00:56

Ja idag (eller nu när jag skriver detta så är det ju igår) så var jag hästvakt till Disa och Konvalj åt Malin då hon var i Göteborg med sin klass. Det blev som vanligt inte som jag tänkte mig men dagen blev väldigt skön ändå! Jag skulle fixa lite hem...

Presentation


Hej!

Detta är då min blogg om mig och min träning med mitt fd travar sto på 15 år. Jag själv är 21 och bor i Linköping med min sambo.

I denna blogg kommer det vara lite blandat material så som träningen med Maya, mina egna tankar och ide'er angående

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards