Alla inlägg under mars 2014

Av Wictoria - 3 mars 2014 23:15

Ja bloggtorkan har varit stor och orken har varit obefintlig.. Men nu jäklar kanske jag kan komma igång igen! =) Fick goda besked den 23:e då homeopaten äntligen kom ut och pratade med Maya =D Så nu börjar lusten infinna sig igen =)

 

Det har iaf inte hänt så där jätte mycket den senaste tiden eftersom vi inte har varit igång med träningen.. Så jag tänker göra en nystart på detta genom att börja från den 23:e!

 

Ja söndag den 23:e.. Det var en spännande upplevelse det de kan jag ju säga!! =) Hon som jag så länge väntat på kom äntligen! Dock inte bara för min skull utan för fler ;) Det var inte så mkt jag fick göra utan jag stod mest och höll henne sällskap medan hon satt tyst och skrev på sitt papper. Måste säga att det till en början kändes väldigt mysko.. Jag vet inte riktigt var jag ska börja eller vad jag ska skriva så jag tänker helt enkelt skriva rakt av från pappret vad hon har skrivit. Kommerjag på något mer under vägens gång så kommer jag inflika det =) Dock så ska jag tillägga att det är väldigt svårt att se vad hon har skrivit så vissa ord har jag inte kunnat tyda.. Ta det med en nypa salt ;)

 

Såhär ser pappret ut (jag har klottrat lite på pappret med för att se om jag kunde förstå vad det stod) så som ni ser så är det ganska svårt att se ibland vad det står ;)

 

 

"Förmedlar första bild av det han tänker väldigt mycket, som om han är väldigt klok och i andra tankar på ett djupare plan. och i samband med det går bilden tillbaka till när hon är föl, mycket ung (yngre än ett år ca ..... i samband med den bilden ser man en viss man runt henne. Oro - detta kan vara när hon flyttar (?) Man ser också en bild av selen. en transport (men då ser hon större ut). Samt en stark lukt av något slag. Sen stress eller adrenalin (svett-rädsla). Så ser man en bild av en lång rad med boxar, och en stor känsla av oro. Det är lite som att det är nåhot man inte vill minnas. (Känns bra att W. är med när hon minns detta) Man känner hur något spänns fast runt svansroten. Hon ser väldigt rädd ut vad det gäller sele, vagn och en person (mannen)), Jag honom absolut inte litar på. Det är obehagligt att sitta fast i vagnen. Hon ser ut att ha panik när hon skulle springa/dra överhuvudtaget (vill inte göra det mer-är färdig med det) Man ser att ... tar hårt i henne, säger åt henne att gå, vilket gör det hela värre. vid all träning och att samma "panik", eller oro att bara springa lever upp på där också, i de fall där hon känner trängd. ex. av sadel, händelser eller att platsen är trång. (Tycker mycket om W. Kan vilja leta efter W - på marken -om hon blir stressad, även om det är W som sitter på.) Sen ännu yngre ser hon ut att ha träffat en lugn (man kanske samma person) som hon har känt tillit till, Därefter tycks det som att vara av värde är ("hårdare") det går svårare efter det - fram till W. Många bilder av den här allra första mannen, som hon verkar ha haft en bra och djup kontakt med. Det är som att hon kommer i oro med honom. Det är lite som en skuggad zon. sedan inträffar en känsla av oro, eller att han på något vis inser att det inte alltid /kommer vara så / kommer att vara leva där. sedan kommer bilden av mannen somkan vara en travtränare, som hon inte alls litar på. Bild av något runt huvudet."

 

Efter detta så bad hon mig ta av täcket på Maya så atthon kunde känna över Maya lite och se om hon kunde få fram något mer och djupare som hon inte riktigt ville visa eller tala om för henne. Det hon sedan skrev var detta.

 

"spänning runt h.höft ligger en bild ett är att sitta fast, känsla av kyla. Är.....glad, vill kunna ridas utan stress."

 

Under tiden som hon skrev så hann vi prata en del så det finns en del mer att berätta utäver detta. Det står mycket om en man som hon trivs med och har en djupare kontakt med. Den enda som jag då kommer att tänka på är Mayas ägare, min farbror. Jag förklarade vem det var jag tänkte på och Emelie (som hon heter) tyckte det lät som honom. Hon sa även att Maya nu funderar på hur han har det och om han mår bra. Maya trivs väldigt bra med mig och hon trivs här i Färgelanda med stallets rutiner och platsen i sig. Hon trivs även väldigt bra med min lärare på hästinriktningen för när vi rider för henne så tänker hon hela tiden på att det ska vara lugn ridning, precis så som Maya vill ha det.

 

Sedan så är det ju det stora problemet med att Maya blir så stressad i ridningen.. Det Emelie fick fram var då att hon minns en traumatisk händelse, det som hon skrev ovan om spänningen runt h.höft Hon fick fram en bild av Mayadär hon visade ett blågrönt rör som bara innebär oro, rädsla och känslan av att vara instängd. Sedan fick hon fram känslan av att vara hårt hållen i och ren skräck. Efter ett tag fick hon fram en känsla av panikångest, dödsångest och rädslan av att behöva avlivas, ren döds skräck alltså. Denna känsla kom tillsammans med en smärta i ett framknä (minns inte vilket) och en känsla av att det blev iskallt. Detta kan jag förknippa med en sak som har hänt. Maya gick vid ett tillfälle igenom isen medan hon var förspänd med sulkyn. Detta har en tjej hemma berättat för mig. Så detta är det trauma Maya dras med i ridningen och även i hanteringen från marken. Så det är inte så konstigt att hon ibland bara rusar när hon minns detta...

 

Det var den spännande dagen! Jag kommer ärligt talat inte på vad mer hon sa... Det var så mkt på en och samma gång och så mycket att ta in att jag inte riktigt minns allt.. Men detta var det stora iaf!! =) Både bra och dåligt på samma gång. Det som är bra är att traumat går att arbete med så det ska vi faktiskt få göra fredagen den 7/3. Vi fick en specialtid bara för att Emelie tyckte detta var så viktigt att reda ut. Jag hade turen att få plats tack vare att andra kunde tänka sig att ta en lite kortare tid. Vilketjag verkligen uppskattar!! Så på fredag ska jag rida för Emelie och jag börjar bli lite nervös.. Men det ska nog gå bra det me! =)

 

Ja när jag ändå uppdaterar så kan jag uppdatera om att Maya har varit svullen i vänster bak en längre tid. ca 1,5 månad men som för ca en vecka sen försvann och jag håller nu på att sätta igång henne igen. Jag har promenerat och skrittat lite på henne under veckan men jag har inte travat något än, för jag har inte vågat men det kommer det med!

 

Det var väl det hela för denna gången =)

Nu ska jag försöka hålla bloggen igång lite mer igen =) Så jag hoppas det kommer bli mer bra läsning framöver! =)

 

Tack och på återseende! =)

Presentation


Hej!

Detta är då min blogg om mig och min träning med mitt fd travar sto på 15 år. Jag själv är 21 och bor i Linköping med min sambo.

I denna blogg kommer det vara lite blandat material så som träningen med Maya, mina egna tankar och ide'er angående

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards