Direktlänk till inlägg 19 juni 2014

Här ska det stå en passande rubrik...

Av Wictoria - 19 juni 2014 21:04

..men eftersom jag inte har en aning om vad den rubriken skulle stå för så får det helt enkelt inte stå något speciellt där ;)

Ja senast jag bloggade var tydligen den 3:e Mars i år.. Det har hänt MYCKET sen dess men allt det är omöjligt att komma ihåg.. Så tyvärr så har jag missat att berätta väldigt mycket =( Däremot kan jag berätta att det har varit väldigt omskakande på både gott och ont! Det senaste jag delade med mig av var att homeopaten precis hade kommit och pratat med Maya. Det blev 3 gånger till som jag hann och träffa henne och de gångerna var det ridning. Den sista gången hon kom så kom hon speciellt för mig, en kompis och några till som det var lite extra bråttom för vilket var väldigt snällt av henne! Hon hade egentligen inte tid men tog sig tid och kom ändå =) Ridningen gick bra alla gångerna och vi kom framåt varje gång. Den första gången minns jag som bäst.. Det regnade och blåste halv storm så pass att takplåtarna i ridhuset slog något enormt! Men vi började att gå runt lite i ridhuset sen var det inte så mkt mer med det =) Maya var kanon duktig och slappnade faktiskt av i slutet. Vi fick mycket beröm och det kändes riktigt bra! Andra gången gick det också bra och då hade jag hunnit rida lite mer med tankarna från första passet. Då var hon om jag inte minns fel ganska så avslappnad redan från början och vi fick mycket beröm även då =) Har för mig att vi också försökte trava lite men att det gick sådär ;) Sista gången var bara så häftig!! Då hade jag fått tag i en dressyr sadel från en kompis i Färgelanda som Maya fullkomligt älskade!! Så det sista passet blev i den sadeln och då galopperade vi =) Det var inte mkt men vi gjorde det! Det var så kul! =) Maya var så duktig och det var så kul! Men så tråkigt att det var sista gången =(

 

Nåja efter allt detta så var skolan i Färgelanda slut och det var dags att åka hem :/ Bara liite blandade känslor inför det men skolan var otroligt lärorik, fantastiskt rolig och utvecklande men det är alltid skönt att komma hem! =) Maya fick komma hem en vecka innan mig så hon fick en veckas semester vilket jag tror var nyttigt för henne =) Sedan så drog vi igång lite sakta med träningen.

 

Första dagarna så försökte jag tömköra men det fanns ett nytt hinderskjul vid sidan av paddocken som var totalt och fullkomligt livsfarligt och skulle döda oss på stört när vi kom in i paddocken.. Så ja de första dagarna gick inte så bra. Sen så tänktejag skritta lite uppsuttet och se om jag kunde få henne på andra tankar men icke.. Så hon fick vila en dag och sen så tänkte jag försöka igen. Den dagen jag skulle försöka igen var jag ensam i stallet så jag tog good tid på mig att göra iordning henne och hon kändes väldigt med hela tiden och var avslappnad på ett sätt som hon inte varit de tidigare dagarna. Jag gick ner i paddocken och promenerade runt lite. Hon var fortfarande med mig hela tiden. Jag satt upp och red runt och rädslan för skjulet var som bortblåst!! Jag fattade inte hur det hade gått till?? Hon varju dödsförskäckt för det bara två dagar innan och nu inget.. Det passet gjorde jag bara i skritt och hon var så mjuk och fin =) Lilla gumman =) Tyvärr så vill inte min dator fungera som jag vill så det blir inga videos ikväll =(

 

Lite blandade bilder (vissa från printscreen) från de första passen: =)

   

 

 

Sen så rullade allt på en vecka ganska så bra =) Malin och jag löshoppade Konvalj och Maya och båda var jätte duktiga!! En dag så försöktejag hoppa med Maya men det gick inte sådär jätte bra.. Hon var lite för het och slutade lyssna och sprang bara så det blev ett jobbigt pass för oss båda. tyvärr mycket dragkamp =( Men jag tyckte det blev bra i slutet iaf =)

 

En bild blev det på vår outfit för hoppningen =) Oranget är fint =)

 

 

Sen i söndags så fick vi ett regält bakslag =( Tanken var att öva på framdelsvändnigar och lite skänkelvikningar så att damen förstår att mina ben inte bara betyder "varsågod spring, gärna så fort du bara kan" utan att de har ett annat syfte också. Framdelsvändningarna var hon jätte duktig på, när hon behagade lyssna.. När hon inte lyssnade gick det sämre och vi bara drog iväg.. Men efter lite om och men så gick det bra =) Traven tyckte jag kändes riktigt bra! Bitvis var hon kanon fin och jag fick ställa igenom henne ordentligt i hela kroppen. Då kändes det som att vi flöt fram =D Sen så blev det dags för galopp =) Hon var het men det kändes som jag kunde göra något bra av det! Vi börjadei höger varv och jag tyckte verkligen det kändes bra! Hon började lyssna och ställa sig liiiite och rusade inte bara utan jobbade verkligen med kroppen =) Sedan gick vi över till andra varvet och det var då allt föll samman.. Hon travade fram fint och tog galoppen lite hetsigt men inte så hetsigt att det bara bar iväg utan det gick att få tillbaka henne och få henne att jobba. Jag tror jag hann å jobba 3 varv med henne sen så hände det som man inte vill ska hända.. Hon trampade i en grop med en hög vall framför och störtar..... Det var som om någon satt snubbeltråd framför oss. Hon bara försvann under mig! Jag kastas fram i min rörelseriktning av henne. Jag hinner landa på mage och vända mig på vänster sida och ser då i ögonvrån hur Mayas rygg och rumpa kommer farande och jag känner hur hon landar på mig.. Det jag hinner tänka är "bara jag inte bryter något" Jag känner en direkt smärta i vänster axel och på båda mina lår. När Maya rullar av mig hör och känner jag en dov smäll i axeln och smärtan i låren blir värre.. Jag tappade luften.. jag försöker se var Maya tar vägen men får bara fram lite svagt till Maya att det är lugnt eller lugn gumman.. Jag minns inte i detalj vad jag sa.. Däremot minns jag smärtan.. Jag vände mig på rygg och började ransaka mig själv; känner jag alla fingrar och tår? Har jag känsel i benen och armar? Har jag ont i nacken, huvudet eller ryggen? De enda ställena jag hade ont i var just vänster axel och utsidan av mina lår, värst på höger sida.. Jag hade Malin och Sandra ifrån stallet med mig så de tog hand om Maya och även min faster som bor på gården såg händelsen så hon kom nerspringande till för att hjälpa. Hon sprang från sin kvällsmat

Såhär såg det iaf ut i bild. Bild 1 då har vi precis snavat.. Som ni ser så var det ganska ordentligt.. Jag fortsatte iaf rakt fram i riktning mot där Malin står och filmar. Mayas huvud fortsätter åt höger i bild och sedan så faller hon över och runt mot höger och träffar då mig innan hon rullar runt..

 

Ont gjorde det!! Nedan ser ni en förstoring och hur mitt högra lår ser ut idag.. Otroligt vackert..

Axeln då.. jo smällen jag hörde var antagligen då axeln var på väg ur led och drog med sig ett muskelfäste från benet. Som tur var belv det "bara" uttöjt men det gjorde något fruktansvärt ont.. Hur vet jag då det? JO min måndag spenderade jag samanlagt 7 timmar på akuten med ultraljud av organ och röntgen av axeln.. Det var ett nödvändigt ont då det gjorde så fruktansvärt ont på måndagsmorgonen =( Nu känns det redan bättre men jag skata det lugnt ett tag till för att det ska ha tid att läka ordentligt!

Här nedan ser ni lite av hur Maya började slappna av precis, precis innan vi störtade:

   

Det enda vi har kunnat göra denna veckan är vila och så gick vi en skogspromenad igår tillsammans med Malin

 Jag och Maya i skogsbrynet <3

 

Malin och Maya när de spurtar ifrån mig <33

 

 

Jag hoppas detta har varit lite rolig läsning och jag hoppas kunna bjuda på mer i framtiden =)

Nu ska jag sova!

 

Tack och på återseende! =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wictoria - 25 februari 2019 20:41

Våran resa är slut.. Mayas och min. Vi har tagit våra sista andetag ihop. Jag kunde inte göra mer och det sliter mig isär fullständigt. Min älskad, finaste Mayanero. Jag saknar dig!!    27 september 2018 var dagen du drog ditt sista andetag. Mitt b...

Av Wictoria - 17 april 2018 08:16

Hej på er! Då är jag här igen.. ? Mycket som hänt sen sist såklart.. Senaste inlägget va en uppdatering om vad som hänt men denna gång tänker jag faktiskt inte försöka göra det för jag kommer inte ihåg allt.. Mitt liv de senaste åren har varit minst...

Av Wictoria - 26 november 2017 21:43

Men det är väldigt spontant och det var ju väldigt länge sen jag var här inne.. Var tom osäker på om bloggen fanns kvar..  Så.. Vad har hänt sen sist? Ojoj.. Hur ska jag komma ihåg allt..     Vi var på fölbedömning med Maya och Maytrix. Det g...

Av Wictoria - 27 maj 2016 23:48

Har tagit sin början <3 Den lille vildingen e född! Äntligen =D Väntan blev lång... Hela 350 dagar låg den lille i magen å gottade sig <3 Vissa vet redan och dessa vet även att detta inlägg är ett par dagar sent men det är troligen inte alla so...

Av Wictoria - 20 april 2016 00:56

Ja idag (eller nu när jag skriver detta så är det ju igår) så var jag hästvakt till Disa och Konvalj åt Malin då hon var i Göteborg med sin klass. Det blev som vanligt inte som jag tänkte mig men dagen blev väldigt skön ändå! Jag skulle fixa lite hem...

Presentation


Hej!

Detta är då min blogg om mig och min träning med mitt fd travar sto på 15 år. Jag själv är 21 och bor i Linköping med min sambo.

I denna blogg kommer det vara lite blandat material så som träningen med Maya, mina egna tankar och ide'er angående

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards