Alla inlägg den 30 januari 2015

Av Wictoria - 30 januari 2015 23:25

Jag vill börja med att tacka alla som var med idag och hjälpte till men att flytta Maya till Linköping! Tack Julia, Anna, Malin, Sandra och Frida! Utan er hade inte detta varit möjligt med facit i hand ;) 

 

Dagen började positivt med att jag var i tid (trotts att jag låg närmare en timme längre i sängen än jag tänkte) men ett telefonsamtal ordnade till det så att jag som alltid var liite försenad. Så även idag alltså =) Skulle träffa Julia i nya stallet vid 11 men var där vid 11:15 ca.. Fastnade och pratade med en tjej vars häst skadade sig i veckan när jag var i stallet och röjde på logen, ville kolla läget lite och undrade hur det hade gått så stod där i ca 20 min. Trevligt var det men det spädde ju på min tids försening ytterligare ;) Väl inne i stallet packade jag ur bilen samt att Julia och jag gjorde iordning transporten för hö hämtningen (vi tog ut mellanvägg och det som fanns i transporten helt enkelt =) ) Vi hade planerat att vara vid höt till 12 men vi lämnade stallet 11:55.. Ja ni förstår hur dagen fortsatt ;) Hö hämtningen gick någorlunda smärtfritt och skapligt fort! När höt var lastat åkte vi direkt till ikano (köpcentrum) och direkt till biltema för vi behövde presenningar att ha höt på. Blev ingen där då vi kollade priser och insåg att det var billigare på rusta. Vi åkte alltså till rusta.. och Jula.. Å där mötte Julia och jag upp Anna :D Julia åkte med transporten till stalllet och Anna å jag åkte till Malins skola och plockade upp henne innan vi också for till stallet =) Väl i stallet lastade vi ur höt på logen (vilket också tog tid) och sedan åkte vi med en ganska lååång sightseeing tur runt halva ikano för att tanka Julias bil och sedan till MAX för att äta. Julia å Anna åkte i Julias bil och jag å Malin åkte i min. Malin och jag undrade både en å två å tre gånger på vad flickorna i bilen framför oss höll på med... Vi fick oss ett gott skratt i vår sightseeing runda men hittade tillslut till macken och sedan till MAX. MAAAT sa vi alla och hamburgarna gluffsades i på nolltid (total mattid 1 timme). Anna och jag avslutade med en kaffe på vägen. Alla mätta och belåtna lämnade vi Linköping strax innan kl 16. Vårat mål för dagen var att vara i Borensberg då så ja de sprack ju ;) Väl i stallet var det fullt ös med att fixa höt som Maya skulle ha med tilll nya stallet (det hon är van vid så hon kan vänjas in tilll det nya). Det blev ordentligt mycket kan jag lova! ;) Sedan var det Mayas tur att komma in i stallet och bli omklädd till transport utrustning. Maya var som vanligt super snäll!

 

Vid det här laget hade det börjat snöa lite lätt också vilket beskymrade mig lite men alla intalade mig att det var lugnt. ;) När Maya var klar så skulle transporten ställas på plats så vi kunde gå in. Det blev ett projekt större än vad vi väntade oss!! När man ska lämna stallet i borensberg så måste man först ta sig uppför en liten backe som idag visade sig övermäktig! Det var halt i backen så vi var tvungna att försöka grusa upp lite så vi kunde få fäste med bilen å släpet. Jag började gå ut å hjälpa till med detta men fick gå ner med Maya i paddocken ganska snart och promenera då hon blev stressad i stallgången. Så just med grusningen vid detta tillfälle gjorde inte jag så mkt. Maya å jag promenerade en stund (svårt att säga hur länge) i paddocken med snön blåsande i ansiktena. Malin kom ner efter ett tag och sa att det nästan var dags men hon hann gå några varv med Maya å mig innan det visade sig att det var dags. Malin gick upp före för att vara med där uppe och hålla i en av linorna. Jag vill än så länge börja med att ha linor fästa på båda sidor om transporten för att kunna rama in Maya ordentligt bakifrån för jag upplever att hon blir mkt lugnare då! Vi gick fram till transporten och Maya stannade en liten bit innan och luktade ordentligt och såg sig omkring. Jag smackade på lite och hon följde med mig en bit till. Hon tittade in i transporten, luktade och tog ett steg upp på lemmen. Det enda som krävdes i detta läget var en liten smackning och hon klev rakt på utan att tveka. Julia fäste bakbommen och Maya var lastad! Så grym hon var! Ingen tvekan! Världsvan! Duktig häst! <3 Här började dock våra problem.. Att komma uppför den där lilla backen visade sig vara ett styrkeprov utöver det vanliga!! Efter ett flertal försök att komma upp utan resultat fick Julia försöka att backa och ta sats men icke.. Så det blev att grusa ännu mer! Ända upp i backen!! Det blev ett par kärror men det lönade sig! Skulle gissa på att vi kämpade i 30 min med att komma upp. Maya var super duktig! Hon gnäggade några gånger när vi stod stilla men inget sparkande eller liknande! Super duktig! När vi väl var iväg så stod hon som ett ljus hela vägen till stallet =) Jätte duktig var hon!

 

Framme i det nya stallet gick det jätte smidigt! Maya gnäggade lite när vi stod och pratade utanför. Jag gick in till henne och avlastningen gick super smidigt! Hon klev ur som inget. Luktade och tittade lite omkring. Sedan gick vi in i stallet. Inga konstigheter där heller. Vi gick raka vägen in och hon fick ta in det nya lite innan jag ställde upp henne på en av uppställningsplatserna. Cool lugn! Vi tog av lindorna fram och lät henne stå där en stund innan hon fick gå in i sin box. Inga konstigheter. =) Vi var kvar en stund i stallet och observerade henne innan jag, Malin och Anna åkte en till vända till Borensberg. Malin skulle ju komma hem och jag hade fortfarande saker kvar i stallet (och har fortfarande). Så vi åkte dit och fixade det sista packade bilen och åkte sedan igen. Malin fick skjuts hem och Anna å jag åkte tillbaka till Linköping. Mycket farande idag! Maya var lugn i stallet. Vi fixade lite till och gav alla hästarna kvällsmat och så åkte Julia och Anna hem. Jag var kvar till 22:40 i stallet innan jag var klar. Maya var då lugn men såg trött ut. Jag hoppas verkligen detta bli bra nu! Vi tar ett par dagar på oss att landa och känna in allt så tar vi resten sen =) Imorgon bitti ska jag dit igen för ihop släpp med Maya och hennes nya hagkompisar =) Det hoppas jag går bra! Hon har hunnit nosa på alla då de står runt om henne i boxarna bredvid =) Tror det kommer gå bra! =)

 

 

Nu ska jag sova så jag orkar med morgondagen också =) Detta blev ett långt inlägg som säkert kan verka rörigt men bättre blir det inte ikväll ;) Fler inlägg kommer nu när vi är på gång igen! =D 

 

Tack och på återseende! =)

Presentation


Hej!

Detta är då min blogg om mig och min träning med mitt fd travar sto på 15 år. Jag själv är 21 och bor i Linköping med min sambo.

I denna blogg kommer det vara lite blandat material så som träningen med Maya, mina egna tankar och ide'er angående

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards