Alla inlägg den 15 april 2015

Av Wictoria - 15 april 2015 22:30

Gick mycket bättre än väntat! Som jag skrev så klev Maya in i transporten utan större problem. Tittade lite och blev lite fundersam men följde med mig in på första försöket. Hon är bara så bra fina Maya! <3

 

Resan till Norrköping gick jätte bra. Maya e jätte lugn i transporten så det var ingen fara alls. När vi anlände till Norrköping fick jag gå in och anmäla vår ankomst och fylla i lite papper sedan fick jag lasta av Maya. Vi var ca 30 min tidiga så Julia och jag hann att äta lite av matsäcken vi hade med oss. Det behövdes då vi anlände till stallet hemma vid 06:30 och var i Norrköpng vid 09:30 ca.. Tiden jag fått var kl 10. Vi hann äta lite och kl 10 kom veterinären och presenterade sig. Vi pratade lite och hon frågade allmäna frågor om Maya och hur det kom sig att hon var halt. Jag har hela tiden kopplat det till en sårskada på insidan vänster has för det var då allt började. Efter vårat lilla samtal gick vi ut till Maya och vi skulle börja med longering och börjprov men först så palperade hon Maya och tyckte hon var mycket fin. Kände över rygg och ben och hittade inget fel på det viset snararetvärt om så tyckte hon Maya var jätte fin och väldigt ren i benen för att vara 18 år! Kändes såå skönt att höra :) Varje ny person som jobbade på kliniken så sa "min" vet till dem om de sett en så fin travare i den åldern. Stolt som en tupp blev jag för att säga det milt! :D Efter en stunds försök med longering och böjprov en MYCKET smidig Maya tyckte veterinären att vi skulle ge henne lite lugnande för hon var frisk som en nötkärna när hon va så till sig.. Vi tog oss in på kliniken och Maya fick lugnande och en jätte söt mössa... Julia tyckte hon liknade en mus vilket jag håller med om ;)

 

Det syns nästan på bilden att hon e lite påverkad ;) Så lugn har jag ALDRIG sett henne men ja.. det har ju sin förklaring ;)

När det lugnande hade gjort verkan gjorde vi återigen longering och böjprov. Denna gången syntes det något....Men det var litet och diffust precis som hemma. Veterinären tyckte det satt mest i vänster bak och gissade på knät. In på kliniken igen för att lokalbedöva vänster bakknä. Maya fick lite mer lugnande, de rakade knät och tvättad det och lade sedan lokalbedövade och hade samtidigt liten dos kortison i så de slapp sticka henne igen för att ge det. Vi fick vänta 30 min för att bedövningen skulle ge verkan. Maya fick gå in i låneboxen igen och Julia å jag tog kaffe/the i solen och tittade på de andra hästarna. Efter ca 20 min så började Maya bli otålig igen och vi förstod att det lugnande började släppa. Hon sprakade i boxdörren så som hon brukar göra och levde lite rövare ;) Men det var strax därefter vår tur igen så vi gjorde återigen longering och då var hältan i vänster bak borta men då var hon halt höger fram och visade lite på höger bak. Veterinären kände över benet och tyckte hon kände skillnad på hovleden. In på kliniken igen och där kände hon lite mer noga och då kändes det tydligt att hon var "svampig" i hovlden. Så det blev rakning av hovleden mer lugnande samt brems och sedan la de lokalbedövning i hovleden. Den bedövningen fick verka i ca 10 min och sedan gjorde vi longeringsprov igen. Sagt och gjort var hältan även där borta! Då syntes höger bak lite mer igen. In på kliniken för att raka, tvätta och lokalbedöva på samma vis som de två tidigare gångerna även på det knät. Så Maya blev rakad på tre ställen totalt och fick ett jätte sött bandage på hovleden för det blödde lite av sticket.. 

       

Efter att det andra knät hade blivit bedövat så var vi klara för att lasta. Men vi valde att vänta lite och gå runt med Maya en stund då hon innan sista bedövningen fick mer lugnande då hon började bete sig igen men det visade sig vara av kissnödighet som hon blev jobbig. Hon var så kissnödig att hon inte kunde hålla sig utan kissade i rummet vi stod i för att få bedövningarna. Det var som omhon inte kissat på ett dygn.. Lilla Maya.. Tyckte så synd om henne. Vi fick då reda på att det lugnande medlet är vätskedrivande så det va inte ovanligt. Med tanke på att hon fick extra lugnande så promenerade jag en stund innan veterinären kom ut och förklarade vad som var Mayas problem var. Hovledsinflammation höger fram och inflammation i båda bakknäna. Jag fick en träningsplan och lite tips innan vi gick för att linda Mayas ben och lasta henne. På stallplan kissade hon igen och mycket även den gången. Vätskedrivande JAVISST!!! Lastningen gick super bra!! Hon klev på direkt utan problem och denna gången hade vi lina bakom när hon gick på men den släppte Julia för att få till mellanväggen och få fast bommen så Maya stod LÖS och hade inte en tanke på att backa. Blev så paff av det men oj vad skönt det kändes!! :) Maya fick stå i transporten medan Julia och jag gick in för att betala för kalaset. Det visade sig att veterinären inte räknat ut allt så de skulle skicka en faktura och även skicka alla papper till mitt försäkringsbolag. Jag hoppas verkligen, verkligen de står för detta som de sagt till mig när jag ringde dem och dubbelkollade INNAN besöket! Det återstår att se helt enkelt.. Resan hem var lugn. Vi stannade till på McDonald's för att äta och tanka oh då passade Maya på att kissa ytterligare en gång. Denna gången ännu mer ordentligt!! Det rann låångt från transporten.. Lilla Maya :'( Men hon mådde bra ändå!

 

Väl hemma igen var hon trött och det var Julia och jag med! Vi fick fixa en sjukhage för det va typ kö till de två om fanns så vi fick fixa en ny kl 20:30 efter vårat stallmöte. Vi va klara att åka från stallet 21:00. En låång dag! 06:30-21:00.. Vi va trötta!!!  Men skönt att dagen var över och att det ändå med facit i hand var ganska lindriga skador Maya har. Nu väntar sjukhage, antiinflamatoriska läkemedel och kontrollerade promenader fram till den 27/4 då vi ska på återbesök för att se så det är bra eller om något mer måste göras. Jag hoppas ju såklart att det e bra men vi får se. 

 

Igår och idag så gick vi promenader på 15 min som jag skulle göra och det gick bra. Maya var idag super taggad och steppade nästan i stallgången när vi skulle gå ut. Vi började med att gå 5 min i ute paddocken mest för att jag skulle få en känsla över hur pigg hon var. Det var inte så farligt så vi gick en liten bit längs med gärdet vid stallet. Det tyckte Maya va super skönt!! Spetsade öron och ett ordentligt kliv i steget! Skönt att se för då har hon inte jätte ont iaf! =) Imorgon ska jag förska hinna gå lite längre med henne =) 

 

Så ser vårat schema ut för tillfället. Lugna promenader 30minx2 om det går annars så går det bra med 30 min och så ska vi göra en "övning" som ska verka som sjukgymnastik. Backa 15-20 meter och sedan låte henne gå runt mig på en liten volt i två varv åt varje håll. Det går jätte bra att göra och Maya verkar positiv till det lilla vi gör =) Imorgon får hon gå i den lilla sjukhagen igen och sedan så ska hon få gå ut på lite större men på en kontrollerad yta =) Hoppas det blir bra. Vill mitt hjärta det absolut bästa! <3 

 

Det händer en massa andra roliga saker som jag kommer avslöja först när de gått i lås men det handlar om något jag velat sedan start med Maya =) Men det kommer jag skriva först när det inträffat ;)

 

Nu ska jag sova! 

 

Tack och på återseende! =)

Presentation


Hej!

Detta är då min blogg om mig och min träning med mitt fd travar sto på 15 år. Jag själv är 21 och bor i Linköping med min sambo.

I denna blogg kommer det vara lite blandat material så som träningen med Maya, mina egna tankar och ide'er angående

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards